KESIAN, Penaja Berbuka Puasa Tak Datang,Anak Yatim Tertunggu-tunggu Makanan Tak Sampai-sampai


Ummi Rusnah Abu Samah iaitu pengasas kepada Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain di mana madrasah berkenaan menempatkan kira-kira 100 orang anak yatim dan kanak-kanak yang tidak bernasib baik. telah memuatnaik status di laman facebook beliau.

Seperti kebiasaan, di bulan Ramadhan ini banyak sumbangan dari pelbagai pihak yang diterima oleh rumah-rumah anak yatim di seluruh negara  bagi meraikan anak-anak yatim dan anak-anak tidak bernasib baik.


Menurut Ummi dalam satu posnya semalam di laman Facebook beliau menceritakan kekesalannya terhadap individu yang tidak bertanggungjawab yang  telah berjanji untuk ‘menaja’ makanan kepada kira-kira 100 orang anak yatim yang berada di Madrasah berkenaan. 

Namun, pada hari yang dijanjikan untuk menyajikan hidangan berbuka puasa kepada anak-anak yatim ini, individu yang berjanji untuk ‘sponsor’ anak-anak yatim ini makan menyepikan diri apabila tidak menjawab panggilan telefon daripada Ummi. 

“Kalau Ummi seorang bolehlah berbuka di masjid, tapi ini 100 orang, macamman nak bawa berbuka di Masjid, ke nak tunggu sampai waktu berbuka, kalau makanan tak sampai kita makan kurma dan minum air je la,” tulis Ummi. 

 Menurut Ummi dia telah cuba untuk menelefon individu yang berjanji tersebut namun panggilannya tidak diangkat sehingga akhirnya beliau terpaksa ikhtiar sesuatu untuk anak-anak ini. 

“Ummi dah telefon orang itu lambat, jadi persiapan untuk masak kepada mereka tak sempat disediakan kerana perlu menyediakan barang yang banyak untuk makan 100 orang dan memandangkan memang berharap kepada individu berkenaan untuk berikan makanan kerana sudah berjanji,” jelas Ummi. 

Ditanya anak-anak ini berbuka puasa dengan apa, Ummi memberi tahu ada seorang insan mulia telah mengambil tindakan menghantar kek kepada anak-anak ini untuk lapik perut berbuka kerana makanan yang dijanjikan oleh individu berkenaan tidak muncul tiba. 

 Menurut Ummi lagi, usahanya menjaga anak-anak ini mendapat sokongan daripada Majlis Agama Islam Selangor, tetapi urusan untuk bantuan sedikit susah atas kerana selain anak-anak yatim, ada terdapat anak-anak yang terbiar Ummi ambil tidak mempunyai status kerakyatan dan ia melibatkan prosuder undang-undang. 

Ini menyebabkan Ummi terpaksa bergantung penuh kepada bantuan orang ramai diluar sana. Kepada anda yang ingin membantu anak-anak ini bolehlah salurkan bantuan anda kepada:

 164025021721 (Rusnah Abu Samah), 
MADARASAH DARUL TAHFIZ SRI AL AIN, JALAN GAJAH 16, KG KUBU GAJAH, SG BULOH atau hubungi 0132456300

Apapun terima kasih kepada Ummi kerana sanggup menjalankan kerja amal ini, semoga dikurniakan ganjaran pahala yang besar. AMAZINGNARA

0/Post a Comment/Comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();

Stay Conneted