KECOH ORANG GILA TINGGAL DI MASJID SOUND JEMAAH “KAN ALLAH KATA ORANG GILA TAK WAJIB SOLAT, TAK WAJIB LAH, KAU SOLAT LA”. 

Perkongsian ini diceritakan oleh salah seorang Jemaah Surau di klang selangor. Telatah Hussien si orang gila ini buat jemaah surau terkejut sehingga kematiannya dirasai.

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Patutlah dah lama tak nampak Husain, rupanya dia dah pergi mnggalkan dunia yg fana. Dia di gelar Husein gila sbb dari zahirnya kita lihat dia tak seperti org biasa atau normal.

Dia selalu ada di surau-surau. Kerja dia mengutip benda-benda kotor di kapet surau dan dimasukkan kedalam poketnya. Pernah jemaah surau bagi dia penyapu, dia tak nak. Katanya, rugilah kalau aku pakai pnyapu kalau satu aku kutip gna tangan 10 ganda ALLAH SWT bagi aku. Jadi jemaah tak bleh nk kata apa-apa

Kadang-kadang dia cuci bilik air surau, dia berus lantai dinding-dinding semua. Kalau satu bilik air dia berus smpai satu hari pun tak siap. Sebab apa? orang bagi brus dia tak nak. Dia nak gunakan berus gigi nya.

Bila di tnya, katanya rugilah kalau pakai berus lantai, sekejap dah siap, tak sampai sejam dah siap. Kalau pakai brus gigi malam bru siap. Setiap kali aku berus waktu berlalu ALLAH SWT bagi aku hadiah nanti, jadi dapat banyak.

Astaghfirullah Al Azim. Orang bagi duit tak nak. Dia kata ‘aku ada tangan, ada kaki boleh jalan-jalan cari makanan yang orang buang, membazir berdosa. Aku tak perlukan duit. Aku makan untuk hidup nak bersihkan surau’. Subhanallah!

Pelik perangai Husein ni. Kadang-kadang dia kutip-kutip nasi satukan semua lepas tu letak kat lantai. Bila ditanya dia jawab ‘semut pun makhluk ALLAH SWT, kalau kucing boleh bagi makan macam ni kenapa semut tak boleh?’.

Last-last jemaah imam biarkan sahaja apa dia buat. Orang solat dia tak solat. Pernah jemaah tanya, ‘Husein marilah solat sama?’ Dia tempik nya jemaah tu. ‘Kan ALLAH SWT kata orang gila tak wajib solat, tak wajib lah, kau solat la! SubhanALLAH.

 

Siapa Husein ni sebenarnya? yang tahu kisah asal, dia ni pelajar pondok. Dulu mak tirinya suka dera, pkul dia. Bapak dia pun sama, sampailah dia tekanan, merayau-rayau tak tentu arah.

Paling terkejut skali Husein bebel2. ‘Mana muazzin ni tak azan ke dh nak Maghrib ni, aku jelah Azan kan’. Jemaah tahan dia tapi imam surau suruh biarkan sahaja.

SubhanALLAH saat dia Azan, menitik air mata imam jemaah mendengrnya. Lebih sempurna daripada kita yang ada. Kata imam surau tu, bila ditanya Husein ‘Pandai kau Azan ye?’ jawabnya, ‘memanglah pandai dah hari-hari aku kat sini, aku solat je tak wajib. Aku solat tapi cara aku la. ALLAH SWT tak wajibkan aku. Korang pun tak suka aku, semua duduk jauh-jauh’. Lepas tu dia gelak.

 

saat jenazah Husien smpai.. ketika dimandikan. Tiga orang tukang mandi jenazah bertukar-tukar kerana tak sanggup. Menggigil, menangis, sebak melihat jenazah Husein. Mukanya berseri-seri, dulu hitam berdaki, gigi yang berkarat jadi putih bersinar, bau busuk hilang begitu sahaja. Wanginya jenazah Husein sehingga kalah bau haruman atar jemaah yang pakai.

ALLAHU AKBAR. Kalian nak tahu, dari zahirnya kita nmpak dia gila.. tapi hakikatnya dia bijak, kita lihat dia berdaki, kotor, busuk. Zahirnya bila dimandikan kelihatan sifat asal sebenar arwah.

Seminggu Surau sunyi sepi. Sebulan silih berganti imam bertukar-tukar sebab nak mendoakan Husein. Jenazah imam pun tak sampai macamtu orang doakan. Bayangkann 30 hari setiap kali lepas solat, mesti mendoakan kesejahtraan Husein sampai menitis air mata imam dan jemaah rindukan Husein gila.

Kita ni terhijab zahir sehingga tak nampak dalamannya.

Semoga menjadi iktibar buat kita smua yang masih hidup dan mencari-cari kesempurnaan di dunia persinggahan ini.

ALLAH SWT pandang nawaitu kita, hati kita, ketulusan dan keikhlasan serta keimanan, ketaqwaan, keislaman, ketaatan dan kesetiaan kita. Bukan pada rupa, warna kulit, status, harta, pangkat, darjat, kepuraan zahir batin.

Muhasabah diri sendri dan utk saudara seislamku untuk sedar daripada khayalan yang samar dan kembali kepada janji kita yang nyata kpd ALLAH SWT YANG HAQ.

Sumber: Sebuah Surau ALLAH SWT di kampungan klang selangor.

………………………………

[ Artikel HOT di Bawah ]

Pada Usia 24 Dia Diperkosa Tunangnya, Umur 25 Mukanya Hancur Disiram Asid, Namun Akhirnya Dia Diketemukan Dengan Kekasih Idaman!

Katie Piper adalah seorang wanita asal inggris dengan karir yang sangat luar biasa. Sebagai seorang model dan presenter TV, kehidupannya tidak jarang membuat banyak orang iri. Tapi ternyata kehidupan seperti ini juga bukan berarti dia selalu aman.

Di tahun 2008, Katie yang saat itu berumur 24 tahun berkenalan dengan seorang fans yang berumur 28 tahun lewat Facebook. Daniel Lynch saat itu tampaknya adalah seseorang yang cukup terobsesi dengan Katie. Karena merasa nyaman dan menyenangkan, Katie pun setuju untuk bertemu dengan Daniel.

Tanpa disangka-sangka, Daniel langsung menyatakan perasaannya dan ingin berpacaran dengan Katie. Katie merasa hal itu terlalu tiba-tiba, tapi dia pun mengiyakan. Selama proses berpacaran berlangsung, Katie merasa mulai ada yang aneh dengan Daniel. Dia sering meminta maaf tanpa alasan, bahkan beberapa kali marah hanya karena hal sepele.

Tapi karena merasa Daniel tidak memiliki masalah yang terlalu besar saat itu, Katie pun memutuskan untuk meneruskan hubungan mereka. 2 minggu kemudian, Daniel mengajak Katie untuk pergi wisata dan menginap di sebuah hotel. Tentu saja, teman-teman Katie menolak ide ini karena Katie dan Daniel belum kenal lama. Tapi Katie merasa ini adalah kesempatan yang baik untuk dia lebih mengenal Daniel. Karena itulah Katie setuju untuk pergi.

Tapi sayang, keputusan ini menjadi keputusan yang harus disesali Katie seumur hidup. Di hotel tempat mereka tinggal, kekerasan Daniel semakin menjadi-jadi. Tidak hanya marah-marah, dia bahkan mulai memukul Katie. Saat menceritakan pengalaman ini, Katie mengatakan, “Waktu itu aku nggak ingat dan nggak tahu apa-apa. Yang aku tahu cuma kepalaku berdarah.”

Keesokan harinya, Daniel mengantarkan Katie yang terluka dan lemah pulang, dan mengancamnya supaya tidak menceritakan hal ini ke siapapun. Katie yang ketakutan pun berdiam diri, menyimpan penderitaan ini sendirian.

 

Setelah kejadian ini, kelakuan Daniel semakin menjadi-jadi. Pria yang tadinya masih bisa berlaku sedikit hangat tiba-tiba hilang. Dia sering menelefon Katie sampai Katie mengangkat telefonnya. Semuanya ini juga membuat Katie yang ceria dan bersemangat berubah total.

 

Akhirnya setelah menyadari kehidupannya tidak bisa berhenti, akhirnya Katie memutuskan hubungan dengan Daniel. Setelah hal ini, Daniel menelefon Katie dengan suara lembut dan hangat, meminta Katie untuk datang ke sebuah cafe untuk membaca surat yang dia titipkan di cafe tersebut sambil mengatakan kalau dia tidak akan hadir.

 

Katie ragu-ragu, tapi akhirnya berjanji pada Daniel untuk pergi ke cafe yang dimaksud. Sesampainya di cafe, Katie melihat seorang pengemis. Karena kasihan, Katie mendekati pengemis itu dan tepat saat Katie sedang merogoh tasnya, pengemis itu menyiramkan cairan yang ada di gelasnya ke arah Katie. Tanpa diketahui Katie, ternyata Daniel telah mengupah seorang lelaki bernama Stefan Sylvestre sebagai pengemis untuk mendekati Katie dan menyimbah mukanya dengan cairan.

Cairan itu ternyata adalah asam sulfat! Katie menjelaskan, “Waktu itu aku benar-benar nggak tahu apa yang terjadi. Rasanya tuh panas banget, sakit banget, kayak kebakar!”

Katie kemudian berteriak histeris dan harus dilarikan ke rumah sakit. Sesampainya di rumah sakit, dokter mengatakan kalau Katie mengalami luka bakar yang sangat parah. Wajahnya mengalami luka yang sangat serius, salah 1 matanya buta, mulut dan korongkongannya rusak.

Untuk mengobati Katie, dokter harus membuat Katie pingsan selama 12 hari dan melakukan 40 operasi untuk membentuk wajahnya kembali. Kejadian ini membuat Katie kehilangan pekerjaan dan kepercayaan dirinya. Mengingat kejadian yang pernah dialaminya, Katie selalu merasa minder, bahkan sempat ingin bunuh diri.

Tapi keluarga dan sahabatnya pun tak hentinya mendukung kesembuhannya. Mereka mengajari Katie bahwa luka bakarnya yang parah tak membuatnya menjadi tak menarik lagi. Ia tampil kembali di tahun 2009 untuk mengisi program inspiratif yang berjudul ‘Katie: My Beautiful Face’. Kisah tragisnya ini juga direkam dalam buku ‘Beautiful’ pada tahun 2011. Lewat buku dan acara tersebut, ia ingin memberikan support bagi orang-orang yang senasib dengan dirinya.

Katie pun pulih dan mendapatkan seorang pria mapan yang sangat mencintainya. Mereka berdua kemudian hidup bersama dan memiliki seorang anak yang sehat dan bahagia. Katie kemudian menolong dan membantu banyak wanita lewat pengalamannya yang tertulis diatas kertas.

Soal Daniel, dia kemudian tertangkap oleh kepolisian setempat setelah keberadaannya dilacak sedemikian rupa dan akhirnya dijatuhi hukuman mati seumur hidup. Selidik punya selidik, ternyata catatan kriminal Daniel cukup banyak dan hampir semuanya berhubungan dengan wanita yang disakiti setelah ditipu!

Sumber: Pixpo



Sumber Ceritera Chenta http://ift.tt/2ytfYcx

0 Response to "KECOH ORANG GILA TINGGAL DI MASJID SOUND JEMAAH “KAN ALLAH KATA ORANG GILA TAK WAJIB SOLAT, TAK WAJIB LAH, KAU SOLAT LA”. "

Post a Comment