Header Ads

LUAHAN HATI SUKARELAWAN MANGSA BANJIR


Tahun ni banjir mari lagi. Dah 3 kali dah buat kerja (tolong-tolong serba sikit) di pusat pemindahan banjir. Aku nampak 1 benda. Mangsa banjir jarang sangat yang ringan tulang nak tolong. Tahu nak minta je.

Kita tidak dibayar. Hatta selepas selesai banjir, mangsa dapat duit. Kita tak dapat apa pun. Rumah kita semua ni yang bertungkus lumus ni, tak banjir pun. Kita boleh je balik, dok rumah tengok TV, main dengan anak anak.

Bayangkan 20-30 orang nak sediakan makanan 3, 4 kali sehari untuk 1,000 mangsa. Kita pun ada kerja. Sampai atur jadual, bergilir.

JKM setakat bagi sardin, kita usahakan, proaktif, pergi dapatkan/minta/merayu/menagih sumbangan supaya mangsa dapat merasa lauk ayam atau daging. Kita pulak yang meminta minta untuk mangsa. Tapi, apa balasan mangsa?

Marah
Marah
Marah

Itu tak ada. Ini tak ada.

Apsal lambat?

Di kala dah habis makan, kita semua kemas kantin sekolah, basuh kuali, periuk , kawah dan lantai (karang kalau tinggal kotor sekolah marah dan kebersihan penyediaan makanan penting untuk kesihatan), anak anak muda remaja mangsa banjir boleh rehat, ada yang siap hisap rokok, borak, macam baru lepas makan kat rumah atau restoran.

Tak ada perasaan ke? Kita ni pekerja diorang ke?

Aku hanya tolong sikit je. Tapi aku kesian tengok pak cik pak cik surau tolong masak. Basuh kawah, periuk. Mak cik-mak cik potong ayam, sayur.

Sukarela ni semua umur 40-60 tahun. Kita bukan NGO. Kita penduduk setempat je. Tempat kita tak banjir pun. - Letstorque

Sumber: mymediahubonline

Tahun ni banjir mari lagi. Dah 3 kali dah buat kerja (tolong-tolong serba sikit) di pusat pemindahan banjir. Aku nampak 1 benda. Mangsa banjir jarang sangat yang ringan tulang nak tolong. Tahu nak minta je.

Kita tidak dibayar. Hatta selepas selesai banjir, mangsa dapat duit. Kita tak dapat apa pun. Rumah kita semua ni yang bertungkus lumus ni, tak banjir pun. Kita boleh je balik, dok rumah tengok TV, main dengan anak anak.

Bayangkan 20-30 orang nak sediakan makanan 3, 4 kali sehari untuk 1,000 mangsa. Kita pun ada kerja. Sampai atur jadual, bergilir.

JKM setakat bagi sardin, kita usahakan, proaktif, pergi dapatkan/minta/merayu/menagih sumbangan supaya mangsa dapat merasa lauk ayam atau daging. Kita pulak yang meminta minta untuk mangsa. Tapi, apa balasan mangsa?

Marah
Marah
Marah

Itu tak ada. Ini tak ada.

Apsal lambat?

Di kala dah habis makan, kita semua kemas kantin sekolah, basuh kuali, periuk , kawah dan lantai (karang kalau tinggal kotor sekolah marah dan kebersihan penyediaan makanan penting untuk kesihatan), anak anak muda remaja mangsa banjir boleh rehat, ada yang siap hisap rokok, borak, macam baru lepas makan kat rumah atau restoran.

Tak ada perasaan ke? Kita ni pekerja diorang ke?

Aku hanya tolong sikit je. Tapi aku kesian tengok pak cik pak cik surau tolong masak. Basuh kawah, periuk. Mak cik-mak cik potong ayam, sayur.

Sukarela ni semua umur 40-60 tahun. Kita bukan NGO. Kita penduduk setempat je. Tempat kita tak banjir pun. - Letstorque

Sumber: mymediahubonline

No comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();