KESIAN..!! Rupa-rupanya Budak Yang Salah Sebut Nama Ikan Tongkol Depan Presiden Jokowi Mengidap Disklesia

salah sebut nama ikan depan presiden Jokowi

KESIAN..!! Rupa-rupanya Budak Yang Salah Sebut Nama Ikan Tongkol Depan Presiden Jokowi Mengidap DisklesiaVideo seorang murid sekolah rendah yang tersalah sebut nama ikan tongkol di depan Presiden RI, Jokowi memang telah menjadi viral.


Kanak-kanak lelaki tersebut yang berpakaian seragam sekolah tersebut menyebutkan kata K * nt * l.

Kejadian berlaku ketika Presiden Jokowi meminta kanak-kanak tersebut diminta untuk menyebutkan nama empat jenis ikan. Kanak-kanak tersebut berjaya menyebutkan tiga nama ikan dengan lancar, iaitu ikan keli, ikan teri, dan ikan paus.

Tetapi malangnya, ketika menyebutkan nama ikan seterusnya, kanak-kanak tersebut tidak sengaja mengucapkan ikan tongkol menjadi ikan k * ntol.

Kanak-kanak tersebut tersebut seolah-olah menyesal dengan jawapannya, dan berusaha mengingat apa nama ikan yang benar. Pada masa yang Presiden Jokowi bertanya lagi nama ikan apa yang ingin disebutkan, kanak-kanak tersebut dapat menyebutnya dengan betul.

Presiden Joko Widodo lagi-lagi memintanya menyebutkan keseluruhan jawapan kanak-kanak tersebut. Jokowi juga membantu kanak-kanak itu menyebutkan satu-persatu. Namun, dia tetap salah menyebut nama ikan tongkol.

Presiden Jokowi pun tertawa kecil dan langsung menyuruh anak tersebut untuk mengambil hadiah basikal.

Ramai yang telah berkongsi dan memuat naik semula video tersebut. Tetapi saudara kanak-kanak tersebut meminta video tersebut dipadamkan. "

Beberapa netizens ada yang mengatakan kanak-kanak tersebut sebenarnya mengalami disleksia iaitu suatu gangguan proses belajar, di mana seseorang mengalami kesukaran membaca, menulis, atau mengeja.

Pesakit disleksia akan mengalami kesukaran dalam mengenal pasti bagaimana kata-kata yang diucapkan harus diubah menjadi bentuk huruf dan kalimat, dan sebaliknya.

Antara komen dari netizen adalah seperti berikut
"Dia punya disleksia, sila jgn disebar lg videonya. Kasian," komen aq_eirius.

"Makfir @ firasetiawan09 ijk dapet info kalo seseadek itu disleksia," komen hadiahdalemciki.

"Katanya anak ini disleksia," komen juizyhoney1.

"Anak2, gelabah + disleksia. Wajar lah," komen tarasamod__.

"Ia seolah-olah adek ini mempunyai disleksia, jangan diketawain, kasiaan," komen gitauncis.

"Ini anak menderita disleksia," komen mia_alyssandrina17.

"Anak tsb katanya mengalami dislexia makanya suka salah menyebutkan kata walaupun diulang ... terima kasih sdh dihapuskan," komen cardinal_deasy.

Wah kalau benar, stop ketawa kanak-kanak tersebut deh guys. Kasihan maksimum nih. Dia melakukannya tidak dengan sengaja kok.

tribunnews.

0/Post a Comment/Comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();

Stay Conneted