Arahan Pengarah JPNT Untuk Bertepuk Tangan Sebenarnya Baik Untuk Kesihatan


Pengarah Pendidikan Terengganu, Shafruddin Ali Hussin didakwa  mengeluarkan arahan untuk mengadakan latihan bertepuk tangan menerusi WhatsApp selepas tidak puas hati dengan reaksi guru-guru yang hadir kerana tidak memberikan tepukan gemuruh pada sambutan Hari Guru peringkat negeri yang dirasmikan Menteri Besar Terengganu, Ahmad Razif Abd. Rahman di sini pada Selasa lalu.
Shafruddin mengaku memberi arahan itu dalam kumpulan WhatsApp yang dianggotai oleh pengurusan kanan Jabatan Pendidikan negeri dan sebahagian guru besar dan pengetua sekolah di Terengganu.
Ramai orang yang melenting tentang perkara ini apabila ia dianggap seolah-olah arahan yang mengarut. Bertepuk tangan biarlah ikhlas rasanya.




Tetapi sebenarnya walaupun ianya mengarut, sebenarnya terdapat juga kebaikan di sebalik aktiviti bertepuk tangan. 


  • Tapak tangan mengandungi banyak saraf penghubung kesemua bahagian anggota badan.
  • Apabila kita bertepuk tangan maka semua bahagian saraf akan tertekan dan meberikan respons sesuai dengan fungsinya. 
  • Semakin kerap kita bertepuk tangan maka semakin lancar peredaran saraf dan melatih kerja organ tersebut. 

Cara Bertepuk tangan yang baik adalah dengan  meletakkan semua permukaan tangan antara satu dengan tangan lainnya, 

Kemudian tepuk secara berirama, dan rasakan permukaan tangan anda semakin panas maka semua organ dalam tubuh akan beransur sihat. 


0/Post a Comment/Comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();

Stay Conneted